فارسی | English | العربي  
     يكشنبه 15 ارديبهشت 1403

کلام روز


امام صادق علیه‌السلام فرمود: مؤمن جز به سه خصلت نیک نشود: فهم عمیق در دین، اندازه‌دارى نیکو در زندگانى و بردبارى بر ناگوارى


گفت و گو


آمادگی کامل وزارت دفاع برای برگزاری مسابقات تکواندو نظامیان جهان

خلیلی: محدودیتی برای حضور ورزشکاران آمریکایی نداریم

 آرشيو گفت و گو

گزارش


بانوان ایران با 4طلا، یک نقره و 3 برنز قهرمان شدند

 آرشيو گزارش

آمار سايت



.


معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح:
میزبان خوبی برای رقابتهای تکواندو سیزم خواهیم بود

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مردادماه سالجاری میزبان رقابتهای تکواندو نظاميان جهان است که اصطلاحا در قالب مسابقات سیزم انجام می شود به همین جهت روابط عمومي ستاد برگزاری مسابقات تكواندو سیزم، گفت و گویی با امیر سرتیپ دكتر نصرالله عزتی معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که مسئولیت شورای عالی ورزش وزارت دفاع را نیز برعهده دارند، انجام داده است:

*مسابقات جهانی سیزم دارای چه تاریخچه و سابقه ای است؟

-کلمه سیزم(Cism)، در حقیقت یک کلمه اختصاری و مخفف از (شورای عالی بین المللی ورزشهای نظامی جهان) میباشد. در سال 1948 بعد از جنگ جهانی دوم این رقابتها با هدف ایجاد پیوند بین ارتش های جهان در شهر "میس" فرانسه آغاز شد چرا که همگان احساس میکردند نیازمند برقراری یک روابط انساني مشترک و احترام آمیز بین انسانها هستند لذا شواری عالی سیزم را تأسیس کردند.

بنیانگذاران سیزم پنج کشور اروپایی بلژیک، دانمارک، فرانسه، هلند و لوکزامبورگ بودند. بعدها با عضویت آرژانیتن، مصر و دو کشور اروپایی دیگر در سال 1950 و عضویت آمریکا در 1951 و عراق، سوریه، لبنان و پاکستان در سال 1952 این سازمان به تدریج یک موقعیت جهانی گسترده تری نسبت به قبل پیدا کرد.

*آیا سیزم شعاری مخصوی را هدف خود قرار داده است؟

-شعاری که سیزم به عنوان هدف برای خود قرار داده است «دوستی از طریق ورزش» بوده و هدفش برقراری روابط دائمی در زمینه های ورزشی و تربیت بدنی بین نیروهای مسلح جهان میباشد. در این مسابقات که هر چهار سال یک بار برگزار میشود این شعار به صورت پررنگ نمود پیدا میکند و کشورهای عضو سیزم سعی بر این دارند تا ورزش را عاملی جهت برقراری روابط انسانی در حوزه نیروهای مسلح نمایند و بدین طریق دوستی و محبت بین المللی را ایجاد و توسعه دهند.




*امیر عزتی، رقابت های سیزم در چند رشته برگزار شده و هدف از انتخاب این رشته ها چیست؟

-این رقابتها در رشته های ورزشی هندبال، والیبال، گلف، کشتی، قایقرانی، بوکس، اسکی، بسکتبال، پنج گانه دریایی، هوایی مدرن و نظامی، چتر بازی، تکواندو، جودو، تیراندازی، جهت یابی، دوچرخه سواری، فوتبال، دو و میدانی، شمشیربازی، شنا، سه گانه و سوار کاری انجام میشود. در مورد هدف از انتخاب نوع ورزشهایی که در این مسابقات در دستور كار قرار ميگيرد باید عرض کنم در حقیقت بیشتر اینها رشته هایی هستند که مربوط به نظامیان و كاركنان نیروهای مسلح بوده و بيشتر کاربرد نظامی دارند.

به عنوان مثال ورزشهای رزمی سالهاست که جای خودش را در جهان باز کرده و در نیروهای مسلح نیز به این علت که افراد نظامی نیازمند جسم قوی هستند و ميبايست در شرايط مختلف توان دفاع از خود را داشته باشند از جایگاه ویژهای برخوردار است. در کشور ما نيز، چنين وضعیتي وجود دارد و کارکنان نیروهای مسلح در بسیاری از رشته های ورزشی پیش گفته دارای مهارت و تخصص های خوب و در سطح و قواره جهاني هستند.

*لطفاً در مورد میزبانی جمهوری اسلامی ایران در رقابت های تکواندو سیزم توضیح بدهید؟

-پس از تصمیمی که در شورای عالی سیزم گرفته شد و مسابقات تکواندو نظامیان جهان به جمهوری اسلامی ایران سپرده شد، برگزاری این رقابتها از سوی ستاد کل نیروهای مسلح به وزارت دفاع محول شد. البته جمهوري اسلامي ايران تاکنون میزبانی رقابتهای تكواندو، والیبال و کشتی سیزم را نیز در سالیان قبل عهده دار بوده است.

*امیر عزتی، همانطوری که مستحضرید برگزاری این رقابتها در جمهوری اسلامی ایران قطعاً فرصتی بزرگ جهت معرفي فرهنگ و ظرفیتهای بالای موجود در کشور عزیزمان میباشد. آیا در این رقابتها و در جهت استفاده از ظرفیت غنی و پرمحتوای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی برنامه های خاصی خواهید داشت؟

-قطعاً همین طور است. ما در اجرای تدابیر فرماندهی معظم کل قوا که تدابیر بسیار حكيمانه اي در این زمینه دارند و می فرمایند "ورزش قهرمانی و شرکت در میدان های بین المللی، سربلندی و اشتهار ملت و نشان عزم و اراده است" و تأکید می فرمایند كه در بحث ورزش های قهرمانی حضور بسیار فعالی داشته باشیم؛ به رقابتهایی که در آن شرکت می کنیم یا میزبانیش را به ما می سپرند به عنوان یک فرصت مغتنم نگاه کرده و برنامه های خاصی برای آن پيش بيني مي نمائيم و به منظور بهره مندی هرچه شایسته تر از آن، کمیته های مختلفی در وزارت دفاع شکل گرفته تا میزبانی ما در این مسابقات به نحو عالی انجام شود. در مورد برنامه های در نظر گرفته شده نیز در موقع لازم و با دعوت از اصحاب رسانه صحبت خواهیم کرد. اما مختصرا عرض كنم كه معرفي مراكز فرهنگي هنري، تهيه و اهداء هداياي فرهنگي و پيش بيني سخنراني هاي مختلف نمونه هايي از اين برنامه هاست. اما اگر بخواهیم تنها در مورد دستاوردهای ورزشی این رقابتها صحبت کنیم باید عرض کنم ورزشکارانی که در این مسابقات شرکت می کنند، یک تجربه بین المللی بسیار خوب را در ایران اسلامی به دست می آورند. همچنین توانمندی نیروهای مسلح ايران را به نمایش خواهيم گذاشت و این رقابت های بین المللی، مطمئناً رشد و توسعه ورزشهای مرتبط با نیروهای مسلح را به دنبال خواهد داشت.




*امیر لطفاً تاریخ دقیق این رقابتها و کارهایی که توسط وزارت دفاع به عنوان میزبان در این راستا انجام شده است را بفرمایید؟

-ان شاء الله این مسابقات از 23 تا 30 مرداد ماه به میزبانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دو بخش آقایان و خانم ها انجام خواهد شد. در همین راستا جلسات هماهنگی با حضور سردار باران چشمه، رئیس تربیت بدنی ستاد کل نیروهای مسلح، سردار خلیلی رييس هيات تكواندو نيروهاي مسلح و مسئول كميته فني مسابقات و دیگر دست اندرکاران این رقابتها از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و ... برگزار شده و دستور العمل لازم جهت این مسابقات تدوین و ابلاغ شده است. کمیته های مختلفی از جمله روابط خارجی، امنیت، پزشکی، تشریفات، تبلیغات، پشتیبانی، انتظامات و روابط عمومی نیز به همین جهت تشکیل شده و هرکدام بنابر شرح وظایف خاص خود با جدیت تمام مشغول انجام وظایف محوله هستند تا میزبانی بسیار خوبی از این رقابتها همراه با قهرمانی تیم کشورمان داشته باشیم.

*امیر عزتی، لطفا بفرمائید تاکنون چه کشورهایی برای حضور در این مسابقات اعلام آمادگی کرده اند؟

-سؤال خوبی را مطرح کردید تا این تاریخ حدود 17 تیم از کشورهای مختلف جهت حضور در مسابقات اظهار علاقه مندی کرده اند که عبارتند از: روسیه، برزیل، چین، ارمنستان، قزاقستان، قطر، اندونزی، کویت، عراق، اردن، ویتنام، افغانستان، تونس، کلمبیا، سوریه، پاکستان و کره جنوبی و البته تقریبا تا هفته آخر هم بعضی کشورها خود را جهت حضور در ایران اسلامی معرفی خواهند کرد.

*لطفا بفرمائید وزارت دفاع به عنوان میزبان بیست و دومین دوره مسابقات تکواندو نظامیان جهان(سیزم) چه تکالیفی دارد؟

-در مورد این که وزارت دفاع به عنوان میزبان چه وظایفی بر عهده دارد باید بگویم، بحث تدارکات، محل اسکان، تغذیه و امنیت، تبليغات، اطلاع رساني مسابقات و ورزشکاران را با نظارت عالیه ستاد کل نیروهای مسلح بر عهده داریم. در این راستا، هماهنگی های لازم با سایر نیروهای مسلح کشورمان انجام شده، تا نفرات برگزیده به اردویی که جهت آمادگی برای این مسابقات توسط ما برگزار می شود، اعزام شوند.

*نفرات برگزیده چطور انتخاب شده اند؟

-این نفرات از مسابقات تکواندو نیروهای مسلح که به تازگی انجام شده انتخاب شده اند و در حال برگزاری اردوی آمادگی تحت نظر مربیان مجرب می باشند. نفرات برتر آن اردو نیز به عنوان تیم تکواندو نیروهای مسلح در این مسابقات شرکت می کنند.

*تعامل نیروهای مسلح و وزارت دفاع در خصوص برگزاری مسابقات تکواندو نظامیان جهان با فدراسیون تکواندو چگونه است؟

-فدراسیون همکاری خوبی با ما در این رابطه داشته است. کمیته فنی این مسابقان را از فدراسیون انتخاب کرده ایم. تعیین داوران، استاندارد بودن سالن ها، تجهیزات فنی، نحوه زمان بندی و در اختیار قرار دادن امکانات موجود به تیم ها و دیگر مواردی که در راستای تخصص این فدراسیون است را با هماهنگی فدراسیون تکواندو انجام داده ایم و طی جلسات متعددی که با مسئولین فدارسیون تکواندو به خصوص برادر عزیز سیدمحمد پولادگر رئيس فدراسيون تكواندو داشته ایم تمام ظرفیت فدراسیون برای برگزاری این مسابقات آماده می باشد و الحمدلله کار به شکلی در حال انجام است که در شأن جمهوری اسلامی ایران باشد.

*آیا محدودیتی برای حضور کشورها در این مسابقه ها وجود دارد؟

-به جز رژیم اشغالگر قدس که ما اصولا این رژیم را به رسمیت نمی شناسیم منع دیگری در این زمینه وجود ندارد.

*امیر در بخشی از صحبت هایتان به حضور خانم ها در این رقابتها اشاره کردید. در این مورد توضیح می دهید؟

-طبیعتاً در کشورهای مختلف خانم ها هم عضو نیروهای مسلح هستند. امسال یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران این است که میزبانی خانم های تکواندو کار نیروهای مسلح کشورهای حاضر در این رقابتها را نیز برعهده دارد. تیم تکواندو بانوان نیروهای مسلح ایران هم در این مسابقات شرکت میکند.

*البته ما در این زمینه شرایط خاص خودمان را داریم و با شورای عالی سیزم نیز هماهنگی های لازم انجام شده است. به عنوان مثال ما از آنها خواسته ایم کلیه کادر مرتبط اعم از مربی و داوران رقابت های خانمها، حتما خانم باشند. مسابقات بانوان نیز تماشاچی مرد نداشته باشد که مورد قبول قرار گرفته است. فدراسیون هم در زمینه اسکان بانوان ورزشکار و همراهان آنها به ما کمک کرده تا این اماکن پوشیده باشد و هم امنیت لازم را داشته باشد. خوابگاه و محل تمرینات هم در یک مکان مناسب قرار داشته باشد تا کلیه ملاحظات اسلامی در شان خانم ها رعایت شود.

*آیا برنامه های جانبی نیز در این رقابتها در نظر گرفته شده است؟

-در مورد این گونه برنامه ها عرض کردم به موقع اطلاع رسانی خواهد شد اما آنچه که تاکنون قطعی شده است، در پایان این رقابتها یک روز را به عنوان روز بازدید از مراکز فرهنگی و هنری در شهر تهران در نظر گرفته ایم، یک شب هم ورزشکاران و همراهانشان میهمان شهردار تهران در برج میلاد هستند. هدایایی هم برای شرکت کنندگان در این مسابقات در نظر گرفته شده که هم جنبه معنوی داشته و هم سمبلی از فرهنگ متعالی کشورمان باشد که از سوي وزير محترم دفاع تقدیم مهمانان خواهد شد.

*آیا مقام عالی وزارت در این زمینه نظر و رهنمود خاصی را در جهت اجرای بهتر این رقابتها به شورای عالی ورزش وزارت دفاع که مسئولیتش با شماست ابلاغ کرده است؟




وزیر دفاع، سردار دکتر دهقان از ابتدا تاکنون که میزبانی این مسابقات به این وزارتخانه محول شده است، حمایت های بسیار خوبي را از ستاد برگزاري مسابقات داشته اند و دستورات لازم را صادر فرموده اند تا همه چیز به نحو خوب و شایسته ای فراهم شده و رقابتهایی در حد نام و اقتدار جمهوری اسلامی ایران انجام شود. وزير محترم دفاع نيز براساس تدبیر مقام معظم رهبری در جهت توجه به ورزش در نیروهای مسلح، هنگامی که پیشنهاد میزبانی این مسابقات از سوی ستاد کل نیروهای مسلح ارائه شد با روی باز و علاقه از این مسئله استقبال کردند و اعلام کرده اند که وزارت دفاع سعی خواهد کرد که میزبان خوبی برای این دوره مسابقات جهانی باشد و دستورات لازم را صادر فرموده اند که این حمایت ها موجب تقویت روحیه دست اندرکاران برگزاری این رقابتها خواهد شد.

*و در پایان اگر ناگفته ای باقی مانده است بفرمائید.

-ابتکاری را ما امسال در این رقابتها در نظر گرفته ایم این است که مراسم آغازین مسابقات با افتتاحیه باشکوهی برگزار خواهد شد که در این مراسم نیروهای مسلح هر کشوری با لباس و درجات نیروهای نظامی خودشان رژه خواهند رفت که این بر زیبایی مراسم خواهد افزود و وزیر محترم دفاع و نماینده فدراسیون جهانی سیزم در اين مراسم سخنرانی کوتاهی خواهند داشت و در نهایت ورزش زورخانه به عنوان ورزش سنتی و پهلوانی ایرانی در مراسم افتتاحیه به نمایش در خواهد آمد.

تاريخ  ارسال:يكشنبه 29 تير 1393 - 12:43

تعداد بازديد: 648

کد:6242-1403


 




 







 
  
 Free Page Rank Tool