فارسی | English | العربي  
     يكشنبه 15 ارديبهشت 1403

کلام روز


امام صادق علیه‌السلام فرمود: مؤمن جز به سه خصلت نیک نشود: فهم عمیق در دین، اندازه‌دارى نیکو در زندگانى و بردبارى بر ناگوارى


گفت و گو


آمادگی کامل وزارت دفاع برای برگزاری مسابقات تکواندو نظامیان جهان

خلیلی: محدودیتی برای حضور ورزشکاران آمریکایی نداریم

 آرشيو گفت و گو

گزارش


بانوان ایران با 4طلا، یک نقره و 3 برنز قهرمان شدند

 آرشيو گزارش

آمار سايت



.


رییس تربیت بدنی ستادکل نیروهای مسلح:
رقابت های تکواندو نظامیان جهان به بهترین نحو ممکن برگزار خواهد شد

رییس تربیت بدنی ستادکل نیروهای مسلح گفت: ما در ورزش های رزمی از قدرت های خوب دنیا هستیم چراکه این ورزشها از ورزش های کاربردی نیروهای مسلح است و ما از توانمندی بسیار خوبی در این زمینه برخورداریم.

به گزارش سایت فدراسیون تکواندو، اواخر مردادماه سالجاری، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح میزبان مسابقات تکواندو نظامیان جهان است که در قالب رقابت های سیزم در ایران اسلامی برگزار می شود.

گفت و گوی سردار باران چشمه، رئیس تربیت بدنی ستاد کل نیروهای مسلح که وظیفه نظارت بر این رقابتها را بر عهده دارد را با کمیته روابط عمومی سیزم، در ادامه خواهید خواند:

* به عنوان اولین سوال به سیزم، هدف از برگزاری رقابت های نظامیان جهان را تبیین بفرمایید.

- شورای ورزشی نظامیان جهان(سیزم) بالاترین سازمان ورزش در بین نظامیان و ارتش های جهان با شعار صلح و دوستی از طریق ورزش می باشد. سیزم بعد از کمیته بین المللی المپیک، بزرگترین سازمان ورزشی دنیاست که 133 کشور عضو این شورا هستند.

یکی از اقدامات اساسی سیزم، سیاسست گذاری در زمینه ورزش ارتش ها و نظامیان جهان است که بر همین اساس و با توجه به مأموریت هایی که نیروی مسلح در دنیا دارند تعدادی از ورزشها به صورت تخصصی تر تعریف شده و دنبال می شوند. به عنوان مثال ما رشته هایی به نام پنجگانه نظامی، پنجگانه هوایی و پنجگانه دریایی داریم که ویژه نیرو های زمینی، هوایی و دریایی هستند. لذا رشته هایی در دنیا وجود دارند که مختص نیروهای مسلح هستند و مورد توجه سیزم قرار دارند.

*همانطور که اشاره کردید شعار و هدف سیزم و مسابقاتی که در این قالب انجام می شود، "صلح و دوستی از طریق ورزش" می باشد. لطفاً در این زمینه و این که آیا سیزم به هدفش در نیل به این شعار رسیده است یا نه، توضیح بدهید.

-همانطوری که شما هم اشاره کردید هدف اصلی سیزم که بر اساس آن، رقابت های ورزشی را دنبال می کند، ایجاد دوستی، رفاقت و صلح بین ارتش های و نظامیان دنیاست. به نظر بنده سیزم به این اهداف خودش دست پیدا کرده چرا که در اجلاس سیزم که سالانه برگزار می شود، تقریباً تمام کشورهای عضو حضور پیدا می کنند. یا در مسابقات نظامیان جهان که در سال 1390 در کشور برزیل برگزار شد، بیش از 7000 ورزشکار از 112 کشور شرکت داشتند که واقعاً بی نظیر است. لذا می توان گفت سیزم به خیلی از اهداف خودش دست پیدا کرده است.

*درباره رقابت های ورزشی نظامیان جهان که ایران میزبانی آنها را بر عهده داشته توضیحاتی را ارائه بفرمایید.

-قبل از این که به این سوال شما پاسخ بدهم باید به مطلبی اشاره کنم. رقابتهای ورزشکاران نظامی جهان در دو قالب المپیکی و تک رشته ای برگزار می شود. مسابقات المپیکی هر چهار سال یکبار برگزار شده و برحسب درخواست کشورهای عضو سیزم و تصویب شورا و دبیرخانه آن این میزبانی به کشورها واگذار می شود. در جمهوری اسلامی ایران ما قبل از انقلاب، میزبان برخی از تک رشته های ورزشی مثل کشتی، فوتبال، بوکس و تیراندازی بوده ایم اما بعد از پیروزی انقلاب ما کمتر میزبانی مسابقات سیزم را بر عهده داشته ایم. ما از سال 1376 به بعد که میزبان مسابقات تکواندو بودیم مسابقات دیگری را میزبانی نکرده بودیم. اما با توجه به توانمندی هایی که در نیروهای مسلح ما در میزبانی از مسابقاتی در این سطح وجود دارد و نیز ورزشکاران خوبی که داریم و بنا به پیشنهادی که تربیت بدنی نیروهای مسلح به ریاست محترم ستاد کل داد، ایشان ضمن استقبال از میزبانی ایران اسلامی از این رقابتها، دستورات لازم را نیز صادر کرد.

لذا در سال 1391 میزبان مسابقات والیبال سیزم بودیم که توسط نیروی انتظامی برگزار شد، در سال 1392 نیز میزبان مسابقات کشتی نظامیان جهان بودیم که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد و امسال هم میزبان مسابقات تکواندو نظامیان جهان هستیم که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزاری آن را بر عهده دارد.

*به میزبانی وزارت دفاع از رقابت های تکواندو نظامیان جهان اشاره کردید. در این زمینه هم توضیح بدهید.

-وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جانشین محترم ایشان – امیر سرتیپ حاتمی - که سالها در ستاد کل نیروهای مسلح خدمت کرده و رئیس شورای عالی ورزش نیروهای مسلح بودند، نسبت به اهمیت ورزش در سلامت جسم و روح آگاهی کامل دارند لذا هنگامی که پیشنهاد میزبانی از رقابت های تکواندو نظامیان جهان به آنها ارائه شد، کاملاً استقبال کردند و بحمدالله این میزبانی به وزارت دفاع سپرده شد. همکاران ما در وزارت دفاع نیز با تشکیل ستاد برگزاری مسابقات به ریاست امیر سرتیپ عزتی، معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که مسئولیت شورای ورزش این وزراتخانه را نیز برعهده دارند کارها را به صورت بسیار منسجم و پویا انجام داده و جلسات منظم و مرتبی را به صورت هفتگی با بخش های مختلفی که در برگزاری هرچه بهتر این رقابتها نقش دارند، برگزار می کنند. لذا من معتقدم با فعالیت و پویایی که در همکاران خوبمان در وزارت دفاع وجود دارد، رقابت های تکواندو نظامیان جهان به بهترین نحو ممکن برگزار خواهد شد.

* وضعیت تیم های ورزشی نیروهای مسلح کشورمان در رقابت های سیزم چگونه است؟

-ما نه تنها میزبان رویدادهای سیزم هستیم بلکه در رشته های ورزشی هم اعزام هایی داشته ایم و خواهیم داشت. به عنوان نمونه همین امسال تیم والیبال نیروهای مسلح ما به مسابقات نظامیان جهان که در کشور برزیل برگزار شد، اعزام شدند و رقابت های خوبی را نیز برگزار کردند. یا تیم دو و میدانی ما الان در اردوی آماده سازی برای شرکت در مسابقات دو و میدانی نظامیان جهان است که در کشور لبنان برگزار می شود. تیم چتربازی نیروهای مسلح کشورمان نیز به زودی به کشور اندونزی اعزام می شود. یکی از اعزام های مهم امسال ما هم تیم کشتی آزاد و فرنگی ماست که به مسابقات نظامیان جهان که در کشور آمریکا برگزار می شود، اعزام می شوند.

در خصوص تکواندو که امسال ما میزبان آن هستیم باید عرض کنم، تاکنون کشورهای خوبی در این ورزش برای حضور اعلام آمادگی کرده اند و من فکر کنم 25 کشور در این رقابت ها شرکت کنند. تاکنون کشورهایی مانند روسیه، برزیل، کره جنوبی، چین، ارمنستان، قزاقستان، قطر، اندونزی، کویت، عراق، اردن، ویتنام، افغانستان، تونس، کلمبیا، سوریه، پاکستان، گينه، بلاروس، الجزایر و هند برای حضور در این رقابت ها اعلام آمادگی کرده اند.

*هدف خاصی از میزبانی ما در مسابقات تکواندو دنبال می شد؟

-به هر حال ما در ورزش های رزمی از قدرت های خوب دنیا هستیم و این ورزشها از ورزش های کاربردی نیروهای مسلح ما بوده و از توانمندی بسیار خوبی در این زمینه برخوردار هستیم. تکواندو ما در چهار، پنج ساله گذشته در رقابت های نظامیان جهان جایگاه خوبی داشته و در سال 1391 که این مسابقات در ویتنام برگزار شد، به مقام قهرمانی رسید. در سال 1390 نیز در مسابقات المپیک نظامیان جهان که در کشور برزیل برگزار شد تیم تکواندو نیروهای مسلح ما قهرمان شد و توانست تیم تکواندو کره جنوبی را که از بهترین تیم های دنیاست شکست بدهد.

البته این قهرمانیها و خوش درخشیدنها بار سنگینی از مسئولیت را بر دوش تکواندوکاران ما در این مسابقات قرار داده است و من امیدوارم بتوانیم این قهرمانی را تکرار کنیم.

*در مورد تیم تکواندو نیروهای مسلح کشورمان و نحوه انتخاب ورزشکاران این تیم نیز توضیحاتی را ارائه بفرمایید.

-ما تقریباً از 22 فروردین ماه مسابقات انتخابی تکواندو بین ورزشکاران نیروهای مسلح کشورمان را برگزار کردیم در این رقابت ها، تکواندوکاران ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع، سازمان قضایی و ستاد کل نیروهای مسلح به مدت دو روز شرکت کردند و نفرات برتر هر وزن به اردوی آماده سازی دعوت شدند. البته ما برای هر وزن سه ورزشکار را به اردو دعوت کردیم. این ورزشکاران در سه مرحله اردوی 20 روزه شرکت کرده و تیم به زودی به ترکیب نهایی خودش خواهد رسید.

در تیم تکواندو نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، کارکنان پایور، وظیفه و افراد بسیج فعال حضور دارند. یکی از شاخصه ‌های تیم ما این است که تمام کادر سرپرستی و مربیگری آن از کارکنان نیروهای مسلح کشورمان هستند. با این کار ما علاوه بر این که خود باوری را در مربی های خودمون افزایش می دهیم، از پتانسیل و توانمندی نیروهای مسلح نیز استفاده لازم و کافی را خواهیم بُرد.

*در مورد تدارکات این مسابقات مطلبی هست که بخواهید بفرمائید؟

-در راستای میزبانی این مسابقات تاکنون فعالیت های خوبی انجام شده است. محل خوابگاه خوبی برای ورزشکاران و مربیان، برای هیئت اعزامی که مسئولین تربیت بدنی و فرمانده هان عالی رتبه ارتش های جهان هستند پیش بینی شده است. از نظر بحث تردد، غذا و امنیت؛ تمام تسهیلات لازم پیش بینی شده و من امیدوارم با توجه به درایتی که در وزارت دفاع اندیشه شده است، بتوانیم میزبانی بسیار خوبی درخور شأن جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

اگر بخواهم به جزئیات وارد شوم هم می توان به نام گذاری یکی از روزهای حضور ورزشکاران در ایران به عنوان روز فرهنگی اشاره کرد که در آن روز، ورزشکاران را برای بازدید به منزل حضرت امام(ره)، برج میلاد، کاخ سعد آباد و ... خواهیم بُرد تا با فرهنگ غنی کشورمان آشنا شوند.


*گویا در این مسابقات بانوان تکواندو کار نیروهای مسلح کشورهای میهمان نیز حضور دارند. در این رابطه هم توضیح بدهید.

-بله همینطور است. البته در تکمیل سوال شما باید بگویم بانوان تکواندو کار نیروهای مسلح کشور خودمان هم در این مسابقات حضور دارند. ما برای اولین بار در سطح نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران میزبانی هر دو بخش آقایان و بانوان را بر عهده داریم. البته میزبانی از بانوان ورزشکار مسئولیتمان را بیشتر کرده اما من مطمئن هستم برنامه ریزی و درایت همکاران ما در وزارت دفاع که میزبانی این رقابت ها را بر عهده دارند باعث می شود ما در این بخش هم سربلند باشیم.

*وضعیت تیم بانوان ما از نظر میزان آمادگی در چه حد است؟

-الحمدلله تیم بانوان تکواندو کار نیروهای مسلح خودمان در وضعیت خوبی به سر می برند اما به هر حال اگر ورزشکاران بانوی کره جنوبی در این مسابقات شرکت کنند مطمئناً کار برای ما سخت می شود یا تیم خانم های روسیه که تیم خوبی است. به هر حال میدان رقابت است و هرکس بیشتر زحمت بکشد نتیجه خواهد گرفت.

*در ابتدای گفت و گو به حضور کارکنان وظیفه در تیم تکواندو نیروهای مسلح کشورمان اشاره کردید. لطفاً در این رابطه توضیح بیشتری داده و بفرمایید بر اساس اساسنامه سیزم، کشورها مجاز به استفاده از کارکنان وظیفه در تیم های نیروهای مسلح کشورشان هستند؟

-در این زمینه باید عرض کنم قانون سربازی در کشورمان به صراحت به این مطلب اشاره دارد که اعضای تیم های ملی که سرباز هستند تا زمانی که نیروهای مسلح به وجود آنها نیاز ندارد، بر طبق ضوابط می توانند در تیم های ملی به فعالیت ورزشی خودشان ادامه بدهند اما هر زمان که نیروهای مسلح برای رقابت های ورزشی نظامیان جهان به وجود آنها احتیاج داشت باید در اختیار این نیروها قرار بگیرند لذا ما در این مسابقات، سه یا چهار ورزشکارمان از کارکنان وظیفه هستند. حُسنی که استفاده از این عزیزان در تیم تکواندو نیروهای مسلح دارد نیز این است که این ورزشکاران مدتها در اردوی آمادگی تیم ملی بوده اند و از شرایط بسیار خوبی برخوردارند. لذا کمک بسیار خوبی برای ما در این مسابقات هستند.

در مورد بخش دوم سوالتان هم باید عرض کنم اساس نامه سیزم این اجازه را می دهد کشورهای مختلف برای حضور قدرتمندانه در رقابت های سیزم، از همه توانمندی های خودشان استفاده کنند. یعنی کارکنان پایور، نیروهای احتیاط و یا وابسته به نیروهای مسلح خودشون -در کشور ما بسیج -. این کار باعث می شود سطح رقابت های سیزم بالا برود.

*به عنوان آخرین سوال بفرمایید وضعیت ما در شورای عالی سیزم چگونه است؟

در حال حاضر ما عضو شورای سیزم آسیا هستیم. البته داریم تلاش می کنیم در خود سیزم کرسی بگیریم. در حال حاضر امیر سرتیپ دکتر نجفی پور رئیس سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح عضو کمیته پزشکی سیزم هستند و ما داریم تلاش می کنیم که مدیران، هیئت ها و مربی هایمان عضو کمیته های مختلف سیزم شده و جایگاه های خوبی رادر سیزم به دست بیاوریم.

در زمینه کسب مدال در مسابقات سیزم نیز ما در برخی از رشته ها خیلی خوب هستیم و در برخی متوسط و در برخی ضعیف. در تکواندو ما یا اول هستیم یا دوم. در کشتی و والیبال هم همین طور. در رشته دو و میدانی هم تاکنون خوب درخشیده ایم . در برخی از رشته ها مثل تیراندازی و پنجگانه نظامی ما باید برای رسیدن به سطح ایده آل تلاش بیشتری بکنیم. در جودو و کاراته هم جزو کشورهایی هستیم که تاکنون نتایج نسبتاً خوبی گرفته ایم. در برخی از رشته ها هم ما به دلایل مسائل و محدودیت های اخلاقی شرکت نمی کنیم. در شنا، فوتبال و دوچرخه سواری هم شرایطمان بد نیست.

تاريخ  ارسال:يكشنبه 12 مرداد 1393 - 10:29

تعداد بازديد: 650

کد:6416-1403


 




 







 
  
 Free Page Rank Tool